Israel og Jordan

Western Wall, Jerusalem

Bli med på en spennende og innholdsrik reise til Midtøsten og de to kontrastrike landene Jordan og Israel, med hovedstadene Amman og Jerusalem. Her finnes ufattelig mange levninger fra antikken og kristen tid, godt bevarte romerske bosettinger, men også berømte kristne, jødiske og muslimske minnesmerker. Vi besøker et av verdens syv nye underverker, steinbyen Petra, og andre verdensarvsteder. Korsridderborgen i Karak er det fysiske høydepunktet på reisen, mens Dødehavet, derimot, må kalles et verdensberømt lavpunkt!

Dag 1: Reise til Israel (Tel Aviv)
Etter ankomsten i Tel Aviv blir vi møtt av vår lokale representant, før vi begir oss til hotellet vårt. Overnatting i Tel Aviv. Måltider er inkludert om bord på den lange flyturen.

Dag 2: Jerusalem
Vi starter med et besøk på Oljeberget, som har en fantastisk flott utsikt. Byen ligger svært høyt oppe, og nå forstår man betydningen av ordene i salmen «Se, vi går opp til Jerusalem …». I nærheten ligger også Getsemane hage, der vi kan rusle rundt blant gamle oliventrær og kanskje også en del urter. Siden begir vi oss til de jødiske kvarterene i den gamle byen. Vi får se den delen av Vestmuren som kalles Klagemuren, og dessuten de myldrende basarene, det armenske kvarteret, utvalgte deler av Via Dolorosa, og vi forstår at her er det blitt utspilt hendelser som har hatt innvirkning på alle de tre store religionene kristendommen, islam og jødedommen. Vi kan også avlegge et kort besøk ved Sion-fjellet der det sies at kong Davids grav skal ligge. Her er også Dormitio Mariae, eller klosteret der jomfru Maria skal ha trukket sitt siste åndedrag. Overnatting i Jerusalem. (Frokost og lunsj.)

Dag 3: Jerusalem
I dag er det på tide å besøke det nye Jerusalem. Ved minnesmerket Yad Vashem kan vi grunne over de grufulle hendelsene som fant sted under andre verdenskrig. Vi drar også innom Israel Museum for blant annet å se mer av de berømte Dødehavsrullene. Under turen gjennom Jerusalem passerer vi også det israelske parlamentet, Knesset. Om ettermiddagen kjører vi til den lille byen Betlehem, der vi besøker Fødselskirken og lærer om bibelhistorien. Om kvelden samles vi til en hyggelig avskjedsmiddag. Overnatting i Jerusalem. (Frokost og lunsj.)

Dag 4: Jerusalem – Amman (Jordan)
I dag starter vi reisen til Israel. Grenseovergangen skjer ved den berømte Allenby-broen, som går over Jordan-elven. Etter ankomst til Amman, begynner vi rundturen i byen med å besøke ruinene av det romerske teateret i Amman, citadellet og Umayyad-palasset. Rundturen inkluderer også et besøk på arkeologi- og folkloremuseet. Overnatting i Amman. (Frokost, lunsj og middag.)

Dag 5: Amman – Jerash – Amman
Etter frokost reiser vi nordover for å besøke to berømte arkeologiske funnsteder. Oldtidsbyen Jerash kaltes «Østens Pompeii», eller «byen med de tusen søyler». Her ser vi de godt bevarte restene av hippodromen og det ovale Forum med flotte søylerekker rundt, to store templer, teatre og badeanlegg, den lange gaten, eller Cardo, bymurene og mye annet. I Umm Qais, romertidens Gadara, finner man ytterligere viktige levninger fra antikken: bymurene, en akvedukt og gatene, der man fremdeles ser hjulsporene etter de antikke vognene. Når vi kommer tilbake til Amman, besøker vi citadellet og det lille arkeologiske museet med oldtidslevninger i verdensklasse, blant annet fragmenter av de berømte Dødehavsrullene. Overnatting i Amman. (Frokost, lunsj og middag.)

Dag 6: Amman – Petra
Vi forlater Amman om morgenen og reiser sørover. Så kommer vi opp på Nebo-fjellet, der Moses for første gang skuet utover det lovede land. Herfra har vi også en fin utsikt. Neste stopp er byen Madaba i det sentrale Jordan. Byen er berømt for de fantastiske mosaikkene som ble funnet her ved en tilfeldighet på slutten av 1800-tallet. Den mest kjente mosaikken er «mosaikk-kartet» fra 500-tallet. Hele datidens Palestina med byer og landsbyer ned til Nildeltaet er avbildet med to millioner stener i ulike farger. Takket være dette kartet har forskere fått kunnskap om hvordan blant annet Jerusalem så ut etter ødeleggelsen i år 70. Vi drar videre til Karak, kjent for sin korsridderborg, som ligger på 1000 meters høyde. Den er en av de aller største borgene i hele regionen. Om ettermiddagen kommer vi frem til Wadi Musa ved Petra. Overnatting i Petra. (Frokost, lunsj og middag.)

Dag 7: Petra – Wadi Rum
I dag skal vi til et av reisens absolutte høydepunkter, stenbyen Petra, et av verdens syv nye underverk! Byen ble bygget for å kontrollere den lukrative karavanehandelen, men ble i tidens løp glemt, inntil den ble gjenoppdaget på begynnelsen av 1800-tallet. Ettermiddagen forlater vi Petra og reiser til Wadi Rum. I Wadi Rum begir vi oss ut i ørkenen i jeep og får oppleve et storslagent ørkenlandskap, som består av sand, steinørken og utrolige klippeformasjoner. Vi får se Wadi Rums utrolige severdigheter, som de berømte «Seven pillars of wisdom» – visdommens syv søyler (kjent fra T. E. Lawrences bok), sanddyner og stenbroer. Alt dette mens vi beundrer solnedgangen i det vakre månelandskapet.  Vi overnatter i en teltleir som drives av lokale beduiner. Overnatting i Wadi Rum. (Frokost, lunsj og middag.)

Dag 8: Wadi Rum – Dødehavet
Etter frokost drar vi til Dødehavet. Mer enn 400 meter under havoverflaten ligger det mineralrike Dødehavet, verdens eldste helse- og skjønnhetsspa. Prøv å flyte på vannet og påføre et lag med den berømte Dødehavsgjørmen som gratis hudbehandling. Om ettermiddagen drar vi til det stedet ved Jordan-elven der døperen Johannes i følge Bibelen skal ha døpt Jesus.  De som vil, kan selvfølgelig bade, selv om det ikke går an å svømme. Flyte kan man derimot gjøre uten problemer. Overnatting ved Dødehavet. (Frokost, lunsj og middag.)

Dag 9: Dødehavet
Tilbring dagen med sol og bad på Dødehavets saltstrender! (Frokost, lunsj og middag.)

Dag 10: Hjemreise fra Amman
Om morgenen reiser vi til flyplassen i Amman og flyr tilbake til Oslo. Måltider er inkludert ombord på lang flytur.