Kina-Tibet-Nepal

Stupa i Swayambhunath Monkey temple i Kathmandu, nepal

Bli med Phoenix Travel på en spennende reise der du får oppleve alt fra Den forbudte by i Beijing, den kinesiske muren og terrakottahæren i Xian til Himalayas fantastiske fjellandskap og tibetanske mystikk. Vi reiser på verdens høyest beliggende jernbane til Lhasa og deretter videre gjennom Tibet med buss til Katmandu i Nepal. I løpet av reisen besøker vi blant annet noen av Tibets mest kjente buddhistklostre og Mount Everest baseleir. Dette er reisen for deg som elsker storslagne naturopplevelser i mildt sagt eksotiske omgivelser!

Dag 1: Reise til Kina
Fly til Beijing. Måltider inngår i den lange flyturen.

Dag 2: Beijing
Ankomst til Kinas hovedstad Beijing. På flyplassen møtes vi av vår lokale representant og drar til hotellet for å sjekke inn. Om kvelden samles vi til en velkomstmiddag. Overnatting i Beijing. (Middag.)

Dag 3: Beijing
Etter frokost begir vi oss ut på den nordkinesiske landsbygda med buss. Oppe i åsene ser vi snart den kinesiske muren, verdens lengste forsvarsanlegg, som slynger seg langs åskammene. Å klatre på den kinesiske muren og kjenne historiens sus er en fantastisk opplevelse! Ettermiddagen tilbringes i de gamle kunstnerkvarterene i Beijing. Vi gjør også et fotostopp ved Beijings nasjonalstadion («Fugleredet»), som var hovedarenaen under sommer-OL i 2008. Om kvelden har vi muligheten til å rusle rundt i barkvarterene i Sichahai. Overnatting i Beijing. (Frokost og lunsj.)

Dag 4: Beijing
Dagen starter med en tur til Den forbudte by, som ble anlagt tidlig på 1400-tallet. Vi får en guidet tur i det enorme palassområdet og besøker deretter verdens største plass, Den himmelske freds plass. Vi fortsetter deretter til Himmelens tempel, der keiserne ba om gode avlinger. Om ettermiddagen får vi også anledning til å rusle rundt på Yashow-markedet. Her kan man kjøpe det meste, og for den som er flink til å prute kan det bli riktig billig. Overnatting i Beijing. (Frokost og lunsj.)

Dag 5: Beijing–Xian
Etter frokost begir vi oss til jernbanestasjonen og stiger om bord på det moderne lyntoget, som frakter oss til Xian. Etter en avslappende reise på ca. fire timer er vi fremme i Xian. Under sitt tidligere navn, Changan, var byen en gang i tiden Kinas keiserlige hovedstad og dessuten verdens største by. Etter lunsj besøker vi et medisinsk urtemarked og får vite mer om tradisjonell kinesisk medisin. Overnatting i Xian. (Frokost og lunsj.)

Dag 6: Xian
I dag besøker vi en av Kinas absolutt viktigste severdigheter og 1900-tallets største arkeologiske funn, nemlig terrakottahæren på 8000 mann. Terrakottahæren, som utgjør en del av keiser Shi Huangdis mausoleum, ble laget på 200-tallet f. Kr. for å vokte over keiser Shi Huangdi inn i evigheten. Shi Huangdi var Kinas første keiser, men huskes mest for sin grusomhet, maktbegjær og besettelse for å oppnå udødelighet. Under besøket får vi vite mer om ham og hvordan han lyktes i å legge hele Kina under seg. Vi besøker også Den lille villgåspagoden som ble bygget på 700-tallet.  Her får vi også oppleve kinesisk skyggeboksing, Tai Chi Chuan, som regnes for å være svært bra for helsen. Om kvelden kan vi rusle rundt i byens gamle bykjerne. Overnatting i Xian. (Frokost og lunsj.)

Dag 7: Xian–Xining–Golmud
Overføring til flyplassen og fly til Xining. Etter lunsj begir vi oss til jernbanestasjonen for å gå om bord på toget til Lhasa. Toget reiser gjennom provinsen Qinghais karrige, men vakkert dramatiske landskap. Vi befinner oss nå i den nordøstre delen av det tibetanske høyplatået og reiser komfortabelt på første klasse med overnatting i kupeer med fire køyer. (Frokost og lunsj.)

Dag 8: Golmud–Lhasa
Tidlig ankomst i Golmud og videre over øde vidder på 4000 meters høyde. Toget beveger seg stadig høyere på det tibetanske høyplatået. Det er her elver som Gula-elven, Yangzi-elven og Mekong-elven har sine utspring. Når vi passerer togstrekningens høyeste punkt, Tanggula, har vi nådd en høyde på 5072 meter. Toget er utrustet med oksygenmasker i tilfelle det skulle bli nødvendig. Fra togvinduet kan vi se Nyainqentangra Shan, et fjellmassiv med topper på over 7000 meter. Vi reiser over Chogtse-passet, og om ettermiddagen ankommer vi Lhasa. Overnatting i Lhasa. (Frokost.)

Dag 9: Lhasa
Lhasa er en av verdens høyest beliggende byer (3650 m.o.h.), og med sine over 300 soldager per år blir den noen ganger kalt «solbyen». Solen kan være svært skarp – ikke glem solfaktor og solbriller! Lhasa er en av Asias mest interessante byer med sin isolerte beliggenhet og interessante kulturhistorie. Befolkningen består hovedsakelig av tibetanere, men også Han-kinesere og andre etniske grupper, som Hui-kinesere (kinesiske muslimer) og mongoler. Lhasa er fremfor alt kjent for sin status som religiøst sentrum for tibetansk buddhisme, og i løpet av dagen besøker vi blant annet Tibets viktigste buddhisttempel, Jokhang, dit pilegrimer valfarter fra hele Himalaya-regionen. Vi besøker også Barkhor-gaten som går i sirkel rundt hele tempelet.  Her kan man se pilegrimer som er kommet langveisfra og nærmer seg tempelet med klokken, med snurrende bønnehjul i hendene. I løpet av dagen besøker vi også det praktfulle Potala-palasset, som står på Unescos verdensarvliste som det fremste eksempelet på klassisk tibetansk arkitektur. (Frokost og lunsj.)

Dag 10: Lhasa
Vi starter dagen med å besøke Ani Tsankhung, Lhasas eneste nonnekloster, der vi får oppleve et lite, men svært ryddig og prydelig kloster. Rett nord for Lhasa besøker vi Sera-klosteret, som ble anlagt på 1400-tallet. Det store klosterkomplekset, som er bebodd av et stort antall munker, er kjent for sine livlige debatter der de diskuterer buddhistisk filosofi. Debattene er åpne for publikum, og selv om man ikke forstår hva som blir sagt, er de fascinerende å være vitne til. Resten av dagen er åpen for turer på egen hånd i Lhasa. Overnatting i Lhasa. (Frokost og lunsj.)

Dag 11: Lhasa–Gyantse–Shigatse
Etter frokost drar vi med buss langs Yarlung Zangbo-elven (Brahmaputras øvre løp) og nyter det fantastiske landskapet. Vi kjører på smale hårnålssvinger opp til Kamba-La-passet, som ligger på 4794 meter over havet. Nedenfor ligger innsjøen Yamdrok Yamtso (4400 m.o.h.). Synet av det asurblå vannet, den gnistrende snøen, den klarblå himmelen og de grønne engene med beitende yaker er uslåelig! Ved Karo-La-passet på 5045 meters høyde passerer vi veiens høyeste punkt. Deretter kommer vi frem til byen Gyantse, som en gang var en viktig handelsstasjon der karavanene passerte på vei til Nepal og India. Her besøker vi det befestede Palkhor-klosteret og den enorme Kumbum-stupaen. Overnatting i Tibets nest største by, Shigatse. (Frokost og lunsj.)

Dag 12: Shigatse–Dingri
Vi begynner dagen med et besøk til Tashilhunpo-klosteret, som ble grunnlagt av den første Dalai Lama på midten av 1400-tallet. Klosteret har tradisjonelt vært sete for Panchen Lama, den nest høyeste autoriteten i åndelige saker etter Dalai Lama. Vi fortsetter deretter til de gamle kvarterene ved foten av festningen Shigatse Dzong, der det holdes et håndverksmarked hver dag. Vi fortsetter gjennom det dramatiske landskapet, der Himalayas snøkledde topper tårner seg opp i det fjerne. Vi har begynt å nærme oss Mount Everest og grensen til Nepal. Overnatting i Dingri. (Frokost og lunsj.)

Dag 13: Dingri–Mount Everest baseleir
Vi kjører på Himalayas fjellveier, som byr på det som trolig er noen av de vakreste veistrekningene i verden. Vi kommer frem til Mount Everest baseleir ved foten av verdens høyeste og kanskje vakreste fjell. Mot kvelden når vi grensebyen Zhangmu, der vi overnatter. (Frokost og lunsj.)

Dag 14: Zhangmu–Katmandu
Om morgenen går ferden til grensestasjonen Kodari. Vi ordner tollformalitetene, bytter kjøretøy og passerer grensen til Nepal, og fortsetter deretter til hovedstaden Katmandu. Overnatting i Katmandu. (Frokost og lunsj.)

Dag 15: Katmandu
Om formiddagen venter det oss en byvandring, der vi blant annet besøker Durbar-plassen med sine hinduistiske templer og helligdommer. Katmandu ble hardt rammet av jordskjelvet i 2015, men renoveringen av de mange kulturminnene pågår for fullt. Vi drar deretter til byen Patan i Katmandu-dalen, der vi får se Hiranya Varna Mahavihar («Det gylne tempelet») og byens arkeologiske museum. Om ettermiddagen er det tid til turer på egen hånd. Overnatting i Katmandu. (Frokost og lunsj.)

Dag 16: Hjemreise fra Katmandu
Overføring til flyplassen og hjemreise til påstigningsstedet. Måltider inngår i den lange flyturen. (Frokost.)