Peru med Amazonas

Machu Picchu, Peru

Bli med til Peru, landet med den spennende historien. På denne reisen besøker vi et av de syv nye underverkene, den gamle inkabyen Machu Picchu. Vi besøker også Amazonas-jungelen på den peruanske siden, der vi får oppleve det utrolige plante- og dyrelivet. Kombiner dette med god mat, vennlige mennesker og fantastisk natur som kommer til å gjøre deg målløs, så har du reisen i et nøtteskall. På reisen besøker vi blant annet Limas historiske bykjerne, den gamle inkahovedstaden Cuzco og Inkaenes hellige dal med sin fascinerende inkahistorie. Her kommer vi nært innpå hverdagslivet, når vi bl.a. besøker det fargerike markedet i Pisac. Reisen avsluttes med noen spennende og lærerike dager på en lodge i Amazonas, der vi får oppleve hvordan det er å leve i denne eksotiske delen av verden. Les også om våre andre reiser til Peru på nettsidene våre.

Dag 1: Reise til Peru
Reise til Lima med ankomst samme dag. Vi møtes av vår lokale guide og begir oss fra flyplassen til hotellet, der vi sjekker inn, og etterpå spiser vi en felles middag. Overnatting i Lima. Måltider er inkludert på den lange flyturen. Overnatting i Lima. (Middag.)

Dag 2: Lima
Vi begynner dagen med besøk på Limas historiske museum, og deretter videre til Limas historiske sentrum, som står på UNESCOs verdensarvliste. Der ser vi presidentpalasset, katedralen og San Francisco-klosteret med sine fascinerende katakomber. Om kvelden spiser vi en velkomstmiddag og får se en tradisjonell danse- og musikkforestilling. Overnatting i Lima. (Frokost, lunsj og middag.)

Dag 3: Lima–Cusco–Inkaenes hellige dal
I dag flyr vi fra Lima til Cusco. Etter lunsj drar vi til Inkaenes hellige dal. Her ser vi på Pisacs ruiner og de vakre terrasseåkrene som ble bygd avt inkaene. Vi ser ut over den frodige og vakre dalen. Etterpå drar vi til det fargerike markedet, der man kan kjøpe alt fra vakre tekstiler til frukt og grønnsaker. Overnatting i Inkaenes hellige dal. (Frokost, lunsj og middag.)

Dag 4: Inkaenes hellige dal
Vi begynner tidlig om morgenen og reiser gjennom små samfunn langs Vilcanota-elven. Vi stopper ved de sirkulære jordbruksterrassene i Moray, og så titter vi nærmere på Saltbassengene i Maras. Om ettermiddagen besøker vi inkafestningen Ollantaytambo som omkranser byen med sine plasser og templer. Her finner vi rester av gater og vannkanaler fra Inkariket. Overnatting i Inkaenes hellige dal. (Frokost, lunsj og middag.)

Dag 5: Inkaenes hellige dal–Machu Picchu–Cusco
I dag er det på tide å ta for oss et av høydepunktene på reisen til Peru, nemlig Machu Picchu! Vi begynner dagen med en togreise fra Ollantaytambo til Aguas Calientes, landsbyen ved foten av Machu Picchu. Herfra tar vi en buss helt frem til porten til denne sagnomsuste og fascinerende byen som ligger dramatisk til oppe på en topp, omgitt av fjell nordvest for Cusco. Machu Picchu er en av de mest spektakulære severdighetene i Sør-Amerika, og dessuten et av de syv nye underverkene. Byen står på UNESCOs verdensarvliste. Om ettermiddagen kjører vi tog tilbake til Cusco. Overnatting i Cusco. (Frokost, lunsj og middag.)

Dag 6: Cusco
Vi begynner med en tur i og rundt den tidligere og svært vakre inkahovedstaden Cusco. Vi begynner med den imponerende Cusco-katedralen som inneholder over 400 malerier på flere vakre altere. Senere på dagen får du besøke soltempelet, det viktigste religiøse stedet dedikert til soltilbedelse, og i følge nedtegnelser var veggene helt dekket av gull. Etter dette får du besøke de nærliggende arkeologiske stedene: Sacsayhuaman, det kongelige huset og et av de største stenmonumentene i inkaarkitekturen, nemlig Qenqo amfiteater, som er et velkjent inkatempel som dominerer hele området. Overnatting i Cusco. (Frokost, lunsj og middag.)

Dag 7: Cusco–Amazonas
Overføring om morgenen fra hotellet til flyplassen. Fly fra Cusco til Puerto Maldonado. Når vi har landet, tar vi en båttur på ca. 1 time til jungel-lodgen vår. Etter ankomsten får vi informasjon om lodgen og omgivelsene. Om ettermiddagen går vi til et utsiktstårn med en vakker utsikt over jungelen og Tambopata-elven. Overnatting i Amazonas. (Frokost, lunsj og middag.)

Dag 8: Amazonas
Dagen er full av spennende og lærerike utflukter for å se på flora og fauna. Etter frokost drar vi med båt ca. 30 minutter til Tres Chimbadas Oxbow Lake. Når vi har kommet frem, går vi om bord i en katamaran og får en tur på innsjøen. Hvis vi har flaks, får vi se den store elveoteren som lever her. Her er det også kaimaner og sjeldne fuglearter. Etter lunsjen på lodgen begir vi oss ut til Centro Nape, som er en organisasjon som produserer medisiner fra lokale planter, og vi får lære hvordan man lager forskjellige legemidler. Om kvelden går vi en spennende tur, der vi får se nattaktive dyr og insekter. Overnatting i Amazonas. (Frokost, lunsj og middag.)

Dag 9: Amazonas
Før frokost går vi en kort tur og får muligheten til å se mange forskjellige fuglearter som papegøyer og parakitter. Dagen byr også på en to timers fottur, der vi lærer om regnskogens historie. Etter lunsj besøker vi en lokal gård som dyrker mange forskjellige avlinger. Overnatting i Amazonas. (Frokost, lunsj og middag.)

Dag 10: Amazonas–Lima
Etter noen spennende dager i jungelen, er det på tide å dra tilbake til sivilisasjonen. Ved lunsjtid drar vi tilbake til flyplassen, og om ettermiddagen flyr vi til Lima, hvor vi sjekker inn på hotellet vårt. Om kvelden treffes vi til en avskjedsmiddag. Overnatting i Lima. (Frokost og middag.)

Dag 11: Reise fra Lima til Norge
Dagen er fri til egne aktiviteter til det er på tide å overføres til flyplassen for hjemreise. (Frokost.)

Dag 12: Hjemkomst